Wednesday, April 29, 2020

DARI KELAS KE GREEN SCREEN...

Finally, apa yang diidamkan dari tahun 2016 tercapai. The truth is keinginan untuk berada di depan kamera sudah lama dipendamkan sejak dari zaman universiti. Tapi, tahun ini menjadi realiti. Mungkin keinginan untuk menjadi seorang pelakon patut dilupakan, tetapi sekurang-kurangnya dapat menjadi cikgu artis pun satu rahmat. Hahahahahaa....

Well, ramai lagi cikgu yang berkebolehan. Mau rebut peluang atau tidak. Itu sahaja,kalau berani jalan terus tanpa menoleh ke belakang. Saya hendak mencuba dan sejenis muka tak tahu malu. Hhahahahaa...
Seramai 6 orang cikgu yang terlibat. Semuanya sekepala..gila-gila dan suka mencuba. Alaaa...cuma bercakap di depan kamera. Nothing to worry. Yelah tuuu...
Kami ditugaskan untuk melengkapkan topik bagi Subjek Sains Tingkatan 1.

Tq team BTPN Perlis kerana sabar dengan karenah saya semasa shooting. Next week kita akan berjumpa lagi.


#greenscreen
#viral
#cikgumalaysia
#normabaharu
#cikgubiologi

RINDU SEORANG GURU



RINDU SEORANG GURU
================
Sekarang jam hampir pukul 4 petang. Kalaulah masih bersekolah seperti biasa, selalunya waktu ni #cikgujill masih di sekolah. Time ni selalu digunakan untuk menanda buku student, siapkan buku rekod. Buat report dan sebagainya. Tetapi kali ni dah jadi lain. Dulu mengajaq depan-depan student. Boleh tengok riak muka setiap student. Boleh melawak dan sebagainya. Kali ni, hanya dapat berhubung melalui socmed sahaja. Itu pun ada student yang langsung tak muncul. Tak tahulah samada student tu ada masalah camna...
Pendekatan perlu dipelbagaikan. Banyak sumber-sumber yang boleh digunakan. Buat video, sharing power point dan sebagainya. Guru-guru kena berusaha juga. Saya mengajar Biologi Tingkatan 4 dan 5, tipulah kalau saya kata saya tidak risau sekiranya banyak topik tidak dapat disampaikan. Mungkin boleh disampaikan, tetapi persoalannya adakah student betoi-betoi faham dengan apa yang disampaikan? Saya pandang aspek ni dari sudut yang lebih positif. Student akan explore more dan dalam keadaan macam ni, student tidak boleh bergantung secara total kepada guru-guru. Banyak cikgu-cikgu menghasilkan video dan nota secara atas talian. Klik sahaja Mereka kena ubah cara dan ubahsuai dengan keadaan sekarang. Mereka kena cari sumber sendiri (tapi masih dibantu oleh guru). Mereka kena rajin. Sekiranya ada yang tak faham, mereka kena tanya. Kena usaha lebih. Sains Tingkatan 2 pun banyak lagi kena tengok. Harap-harap student kat umah pun tengoklah buku dan belek buku teks.
Rindunya suasana di sekolah. Bila berjalan di kaki lima kelas, student akan bagi salam dan dapat melihat mereka. Tengok depa main sukan. Hormatnya mereka kepada guru. Rindu kekalutan nak masuk kelas. Berlari memanjat tangga untuk mengejar relif kawan-kawan. Masuk ke makmal, buat eksperimen. Tengok student buat presentation. Dan rasa puas bila student dapat ikut sesi pembelajaran dengan lancar dan kita sebagai guru dapat menyampaikan ilmu. Rindu juga dengan kantin. Tempat lepak sementara sambil menghilangkan dahaga. Terima kasih kepada tauke kantin kami iaitu kak Ayu Nur Haiyu Ewe kerana selalu menyediakan menu yang best-best. Saya selalu pekena nescafe ais. Naik pejabat, melawak dua tiga bakul dengan staf pejabat. Pada waktu petang, kadang-kadang ada mesyuarat Panitia, Program dan lain-lain.
Selesai mesyuarat, barulah cikgu-cikgu semua balik dan menjemput anak masing-masing. Letih tapi puas!!! Sekarang, terima lah hakikat #normabaharu
Saya pasti, banyak lagi perkara yang akan berubah. Cuma kita perlu tanya diri sendiri..adakah kita bersedia? Sekarang kena teruskan dan pakat sokong antara satu sama lain. Harus tiada perasaan hasad dengki atau cemburu atas kerja masing-masing. Buatlah dengan cara masing-masing demi membantu student. Janji #jalanterus
#cikgubio
#RINDU SEORANG GURU
================
Sekarang jam hampir pukul 4 petang. Kalaulah masih bersekolah seperti biasa, selalunya waktu ni #cikgujill masih di sekolah. Time ni selalu digunakan untuk menanda buku student, siapkan buku rekod. Buat report dan sebagainya. Tetapi kali ni dah jadi lain. Dulu mengajaq depan-depan student. Boleh tengok riak muka setiap student. Boleh melawak dan sebagainya. Kali ni, hanya dapat berhubung melalui socmed sahaja. Itu pun ada student yang langsung tak muncul. Tak tahulah samada student tu ada masalah camna...
Pendekatan perlu dipelbagaikan. Banyak sumber-sumber yang boleh digunakan. Buat video, sharing power point dan sebagainya. Guru-guru kena berusaha juga. Saya mengajar Biologi Tingkatan 4 dan 5, tipulah kalau saya kata saya tidak risau sekiranya banyak topik tidak dapat disampaikan. Mungkin boleh disampaikan, tetapi persoalannya adakah student betoi-betoi faham dengan apa yang disampaikan? Saya pandang aspek ni dari sudut yang lebih positif. Student akan explore more dan dalam keadaan macam ni, student tidak boleh bergantung secara total kepada guru-guru. Banyak cikgu-cikgu menghasilkan video dan nota secara atas talian. Klik sahaja Mereka kena ubah cara dan ubahsuai dengan keadaan sekarang. Mereka kena cari sumber sendiri (tapi masih dibantu oleh guru). Mereka kena rajin. Sekiranya ada yang tak faham, mereka kena tanya. Kena usaha lebih. Sains Tingkatan 2 pun banyak lagi kena tengok. Harap-harap student kat umah pun tengoklah buku dan belek buku teks.
Rindunya suasana di sekolah. Bila berjalan di kaki lima kelas, student akan bagi salam dan dapat melihat mereka. Tengok depa main sukan. Hormatnya mereka kepada guru. Rindu kekalutan nak masuk kelas. Berlari memanjat tangga untuk mengejar relif kawan-kawan. Masuk ke makmal, buat eksperimen. Tengok student buat presentation. Dan rasa puas bila student dapat ikut sesi pembelajaran dengan lancar dan kita sebagai guru dapat menyampaikan ilmu. Rindu juga dengan kantin. Tempat lepak sementara sambil menghilangkan dahaga. Terima kasih kepada tauke kantin kami iaitu kak Ayu Nur Haiyu Ewe kerana selalu menyediakan menu yang best-best. Saya selalu pekena nescafe ais. Naik pejabat, melawak dua tiga bakul dengan staf pejabat. Pada waktu petang, kadang-kadang ada mesyuarat Panitia, Program dan lain-lain.
Selesai mesyuarat, barulah cikgu-cikgu semua balik dan menjemput anak masing-masing. Letih tapi puas!!! Sekarang, terima lah hakikat #normabaharu
Saya pasti, banyak lagi perkara yang akan berubah. Cuma kita perlu tanya diri sendiri..adakah kita bersedia? Sekarang kena teruskan dan pakat sokong antara satu sama lain. Harus tiada perasaan hasad dengki atau cemburu atas kerja masing-masing. Buatlah dengan cara masing-masing demi membantu student. Janji #jalanterus
#cikgubio
#EduFluencer
#stayathome

APA ITU VIRUS????

Pasal virus ni sebenarnya budak sekolah menengah ada belajar. Yang mana ada anak F4 dan F5 boleh tanya depa pasal virus ni...
Well apa yg belajaq di sekolah, ringkas sahaja. Form 4 Biologi KBSM dalam topik Ekosistem Dinamik.
So, apa itu virus??
✔️mikroorganisma yg paling ringkas dan seni yg boleh nampak melalui mikroskop elektron.
✔️tidak mempunyai membran plasma, mitokondrion.
So, cmna dia boleh jadi 'power'?
Bila dia memasuki badan perumah, barulah dia boleh menjalankan proses hidup seperti pemakanan, pembiakan dan respirasi. Sintesis protein oleh ribosom pun akan berlaku dlm badan perumah.

Ada banyak bentuk depa ni..ada bentuk heksagon, bentuk sfera, bentuk rod.
So sapa boleh gtau #cikgujill...covid-19 ni..virusnya bentuk apa..? (ada hadiahh...ok?)
Dulu2 saya suka tengok gambar bakteriofaj ni...bentuknya memang perghhhh....

And of course virus adalah - parasitisme. Student saya pls explain parasitisime ðŸ˜…

APA ITU VIRUS????

Pasal virus ni sebenarnya budak sekolah menengah ada belajar. Yang mana ada anak F4 dan F5 boleh tanya depa pasal virus ni...
Well apa yg belajaq di sekolah, ringkas sahaja. Form 4 Biologi KBSM dalam topik Ekosistem Dinamik.
So, apa itu virus??
✔️mikroorganisma yg paling ringkas dan seni yg boleh nampak melalui mikroskop elektron.
✔️tidak mempunyai membran plasma, mitokondrion.
So, cmna dia boleh jadi 'power'?
Bila dia memasuki badan perumah, barulah dia boleh menjalankan proses hidup seperti pemakanan, pembiakan dan respirasi. Sintesis protein oleh ribosom pun akan berlaku dlm badan perumah.

Ada banyak bentuk depa ni..ada bentuk heksagon, bentuk sfera, bentuk rod.
So sapa boleh gtau #cikgujill...covid-19 ni..virusnya bentuk apa..? (ada hadiahh...ok?)
Dulu2 saya suka tengok gambar bakteriofaj ni...bentuknya memang perghhhh....

And of course virus adalah - parasitisme. Student saya pls explain parasitisime ðŸ˜…